Home amb les mans a la butxaca.

Home amb les mans a la butxaca.

Categoria:

Art

Número de registre:

MHC7074

Nom de l'objecte:

dibuix (obra visual)

Títol:

Home amb les mans a la butxaca.

Autoria:

Datació:

1939

Dimensions:

Dimensions: 20 x 15,2 cm

Material:

Història de l’objecte:

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre els anys 1937 i 1941, per l'artista Josep Subirats i Samora. Aquestes obres esdevenen un testimoni del seu pas per l'exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d'Espanya.

Tema:

Descripció:

Conjunt de dibuixos en tinta negra sobre paper, obra de Josep Subirats durant el seu internament en els camps de refugiats de França, probablement per Barcarès. 10 10A l'anvers, hi ha un seguit de personatges dibuixats, amb una profusió de detalls, no molt comuna per l'artista, en les obres realitzades durant el seu internament en els camps de refugiats. Tant en el centre com en els laterals, hi ha un retrat complet de Cienfuegos, així com estudis del seu rostre. Aquest fou un personatge més o menys recorrent en els treballs de Subirats, que en un altre dels seus estudis de retrat ens diu que s'anomenava Bernaldo de Quiros, i fou cap de serveis de la 37a Divisió. Tanmateix, destaca el retrat d'una noia jove, vestida amb un vestit de màniga curta, amb coll alt i faldilla fins als genolls. 10 10En el revers, hi ha diferents persones representades, tant de bust com de cos complet. Al centre, en destaca un que porta una gavardina llarga, gorra i botes, que podria ser un militar. A sota, hi ha diversos estudis anatòmics del tors masculí i d'un braç en moviment, així com d'orelles, part del cos bastant reproduïda en tota l'obra. 10 10Durant la seva estança als camps de refugiats, Subirats retratà en molts cops personatges concrets o anònims, com he vist en aquest dibuix. D'estil realista i sense concessions, els seus dibuixos representen una descripció de la realitat, a vegades crua i difícil, no solament pel que representen, sinó també pel seu estil, nerviós però precís, alhora que naturalista i revelador de dimensions col·lectives.