Richard Wagner i Adrià Gual

Els plafons perduts de l’Associació Wagneriana

Produïda pel Departament de Cultura i comissariada per la historiadora de l’art i gestora cultural Lourdes Jiménez, a l’exposició destaquen els plafons que va realitzar Gual per a l’Associació Wagneriana (ca. 1902-1904) a la seva primera seu estable. En total, dotze llenços sobre tela que, fins al moment, tan sols eren coneguts per unes antigues fotografies de l’època que donaven testimoni de la sala de concerts. Aquesta és la primera vegada que es mostren les pintures després del seu descobriment recent dins el Llegat Joaquim Pena de la Biblioteca de Catalunya.

L'exposició, que té lloc en el marc de la celebració del Bicentenari del naixement de Richard Wagner i del centenari de l’Institut del Teatre, es divideix en tres àmbits principals: un espai inicial que ens situa en l’època i ens ofereix una sintètica representació del wagnerisme artístic europeu; un segon àmbit que aprofundeix en la repercussió de l’obra de Wagner en la segona generació de modernistes catalans; i un tercer, dedicat a Gual i els plafons de l’Associació Wagneriana, que per primera vegada mostraran la decoració completa d’aquest saló de música.

Gual es va apropar a Richard Wagner (1813-1883) des de diferents vessants: adaptant propostes que s'emmarcaven dins de l'àmbit del wagnerisme (especialment per l'ús wagnerià de la llegenda en els treballs de direcció d'escena), utilitzant la temàtica wagneriana en la seva obra narrativa i dramàtica, amb la teoria de les correspondències artístiques i l'art per l'art... Les obres de temàtica wagneriana van ser un apartat important en l'obra gualiana amb il·lustracions, pintures, escenografies, articles crítics, obra teatral i conferències que el destacarien com un dels artistes més vinculats a la influència de Wagner a Catalunya. 

Entre els nombrosos treballs sobre iconografia wagneriana d’Adrià Gual, destaquen els plafons que va realitzar per l’Associació Wagneriana (ca. 1902-1904) a la seva primera seu estable, que ocupava el primer pis del Carrer de la Canuda nº 31. Fins al moment, tan sols eren conegudes per unes antigues fotografies de l'època que donaven testimoni de la sala de concerts, on es distingia un conjunt decoratiu dedicat a la temàtica de Parsifal i Tristan und Isolde, en els quals Gual va treballar sota els paràmetres simbolistes però que s'apropen per la seva audàcia compositiva a l'expressionisme. En total dotze llenços d'oli sobre tela amb aplicació mural (sis dedicats a Parsifal i uns altres sis a Tristan und Isolde), que per primera vegada surten a la llum després del seu descobriment recent dins el Llegat Joaquim Pena de la Biblioteca de Catalunya.

La mostra ha comptat amb la col·laboració del Grup Wagner d’Amics del Liceu. Les obres exposades han estat cedides per les col·leccions i fons de la Biblioteca de Catalunya, el Museu d’Arts Escèniques de l’Institut del Teatre, el Museu d’Art Modern de Tarragona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu de La Garrotxa d’Olot, entre altres.

Galeria d'imatges