Les hipòtesis del Cabòries

La formulació d’hipòtesis

Els nens i les nenes d’educació infantil i primer cicle de primària aprenen a partir de l’experimentació. Podríem dir que tenen el mètode científic molt integrat i que van descobrint el món fent assaig-error d’una manera intuïtiva. A primer cicle de primària, podem aprofitar aquesta curiositat científica pràcticament innata per ensenyar-los a formular hipòtesis. De fet és una activitat que podem fer durant tota la primària (i tota la vida) però que us l’hem plantejat per primer cicle.

Una hipòtesi és una possible resposta a un problema plantejat i és a la base de tot projecte de recerca. Describim un problema, ens plantegem preguntes, formulem hipòtesis i les contrastem a partir d’un procés d’investigació. Nosaltres us proposem que practiqueu la formulació d’hipòtesis però si el vostre alumnat s’engresca, podeu plantejar tot el procés de recerca.

Per començar l’activitat, us deixem un vídeo del nostre historiador Cabòries en el que us mostra dos objectes “estranys” i demana ajuda per formular una hipòtesi. Es tracta que l’alumnat faci hipòtesis sobre què podrien ser aquests objectes. Atenció, les hipòtesis ens han d’obrir sempre un camí de recerca. Si hi ha algun alumne que ja sap la resposta i formula una certesa, ja no serà una hipòtesi. És per això que us hem plantejat objectes que a priori estiguin allunyats de la seva realitat i/o imaginari.

Podeu començar amb aquests i continuar amb els objectes que us convingui. Sempre serà millor si els podeu portar a l’aula i tocar, amb totes les precaucions que considereu. Però sobretot us heu d’assegurar que els nens i nenes no puguin conèixer-los perquè sinó, formularan respostes i no hipòtesis.

També us facilitem fotografies d’altres objectes per si els alumnes estan engrescats i en necessiten més. Alguns d’aquests objectes els trobareu a les sales del museu i potser, fer una visita us ajuda a contrastar les hipòtesis que heu formulat! Us hi esperarem, encantats!

Respostes

Podeu escriure’ns per explicar-nos les hipòtesis que heu plantejat al mhc.serveiseducatius@gencat.cat. Si voleu també podeu concertar una videotrucada amb el Cabòries perquè us expliqui què ha esbrinat sobre aquests objectes. Escriviu a mhcvisites.cultura@gencat.cat

Voleu saber què són els objectes que us proposem?

Els dos objectes que apareixen en el vídeo són un pes de teler prehistòric que es feia servir per aguantar els fils d’un teler, evitant que s’emboliquessin, i una rentadora manual dels anys 60.

Els objectes de les fotografies són:

  • Llàntia. D’època romana. Servien per il·luminar les cases. S’omplien d’oli i es posava el ble pel forat.
  • Molins barquiformes. D’època prehistòrica. Servien per moldre el gra fent rodar una pedra sobre l’altra. S’anomenen així per la forma que adopten.
  • Pala de la bugadera. Servia per picar la roba i ajudar a treure la brutícia, al rentar-la a ma. Trobareu més informació a: https://www.mhcat.cat/col_leccio/el_museu_presenta/les_bugaderes_eines_i_ofici
  • Pica matalassos. Servien per espolsar els matalassos de llana.
  • Picadora de carn. Servia per triturar la carn.
  • Caduf. O catúfol. Són les peces que feien pujar l’aigua dels pous de les sínies o molins.
  • Motllos. Són els motllos que es feien servir per estampar els teixits d’indianes.
Informació pràctica

Nivell recomanat: Educació infantil i primer cicle de primària

Informació: Tel. 93 225 47 00 | mhc.serveiseducatius@gencat.cat


Fotos objectes
doc_ico: 2598.848 Kb