Homes a Barcarès.

Homes a Barcarès.

Categoria:

Art

Número de registre:

MHC6709

Nom de l'objecte:

dibuix (obra visual)

Títol:

Homes a Barcarès.

Autoria:

Datació:

1939

Dimensions:

Dimensions: 13,8 x 17,4 cm

Material:

Història de l’objecte:

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre els anys 1937 i 1941, per l'artista Josep Subirats i Samora. Aquestes obres esdevenen un testimoni del seu pas per l'exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d'Espanya.

Tema:

Descripció:

Dibuix en tinta negra sobre paper, obra de Josep Subirats durant la seva estada al camp de refugiats del Barcarès. 10 10A l'anvers, hi ha dibuixat la fesomia de diversos personatges, orientades d'esquerra a dreta, així com de dreta a esquerra. També hi ha dibuixat, entre d'altres, un home, dempeus, però parcialment inclinat, com si estigués mirant alguna cosa a terra, amb les mans a les butxaques. Porta jaqueta i pantalons, així com calçat. 10 10Al revers, en vertical hi ha dibuixat un personatge assegut en una cadira. És un home rabassut, porta cabells curts i sembla que bigoti. Està dibuixat del tors cap amunt, així com el contorn de la cadira. Pel context de l'escena podria ser que fos un personatge de la tribuna dels concerts. Per tant, es tractaria d'un encarregat del camp o una autoritat política local. 10 10El camp de Barcarès fou el primer destí de Josep Subirats a l'exili, entre febrer i octubre de 1939. El camp fou construït a la costa rossellonesa, a la vora del poble del Barcarès, en una zona de la platja prop del llogaret dels pescadors. S'hi construïren 25 illots de 25 barraques de fusta per a poder acollir a cada una fins a 70 persones, esdevenint una veritable ciutat de fusta enmig de les dunes de la platja. 10 10Allà, dins la vida pròpia d'un camp de refugiats, Subirats dedicarà part del seu temps a donar un cop de mà a l'hospital improvisat de camp, realitzant pancartes, cartells, rètols i plànols, que li serviria per beneficiar-se de millors condicions d'internament. Això li va permetre poder dedicar-se al dibuix i la pintura, activitats que li permetrien mantenir una certa distància amb la realitat de la vida al camp. Així, a poc a poc se situà en l'òrbita dels artistes del camp, abandonant progressivament el seu pudor i animadversió a mostrar les seves obres i obrint-a les diferents activitats artístiques que organitzaven, tot buscant aconseguir els contactes que li permetessin sortir d'aquella situació.