Introducció
Quan t’endinses al Museu d’Història de Catalunya entres a una màquina del temps que et transporta al passat. Esteu preparats per viatjar-hi?
Al llarg de recorregut, visitarem diferents habitatges de la història i coneixerem la gent que hi vivia. Experimenta com vivia la gent d’altres èpoques, mira com eren les seves cases, descobreix com vestien, i observa com s’organitzava la societat i les relacions que s’hi establien.
Eren molt diferents les vivendes del passat i les d’avui dia? Que les diferencia? Què és el que ha perdurat al llarg del temps?
Descripció
En aquesta activitat farem un recorregut per les diferents etapes històriques a través dels habitatges representats al museu, per tal de conèixer com eren les persones i les societats d’altres temps.
Experimentarem a través de dinàmiques com eren les relacions socials en cada època, com vivien les persones, com vestien. Tocarem, observarem i interrogarem els seus objectes quotidians... i veurem com tot s’ha anat transformant.
Al final, ajudats dels objectes i els vestits que haurem trobat al llarg del recorregut construirem un eix cronològic que ens ajudarà a visualitzar com ha canviat la vida quotidiana de les persones al llarg del temps.
Objectius
- Fer un recorregut per la història posant el focus en la societat
- Observar canvis i continuïtats en la vida quotidiana de les persones al llarg del temps
- Fomentar el coneixement i l’empatia cap a les persones que varen viure en altres èpoques i les seves circumstàncies i entorn
Continguts
- Les diferents etapes històriques des del punt de vista social i de vida quotidiana, i la seva evolució:
- La prehistòria i les primeres formes d’habitatge
- L’època antiga i les cases romanes
- L’edat mitjana a través de les cases dels pagesos, els castells dels senyors feudals i les cases artesanes de les ciutats
- L’edat moderna i les cases dels pagesos
- L’edat contemporània a través de la cuina dels anys trenta i la dels anys seixanta.
Èpoques que es treballen
Prehistòria, Antiguitat, Època medieval, Època moderna i Època contemporània
Metodologia/competències
- Dinàmica participativa
- Observar canvis i continuïtats
- Experimentar amb els objectes i diferents elements del museu per treure conclusions
- Interpretar l’entorn sociocultural proper, a partir dels coneixements adquirits i d’informacions bàsiques facilitades sobre canvis i continuïtats al llarg del temps
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones
Què aprendrem?
A partir de la dinàmica participativa que planteja l’activitat i de la intervenció de l’educador del Museu, els alumnes aprenen a analitzar les diverses tipologies d’habitatge i les maneres de viure corresponents, segons l’adscripció social, a observar els elements de canvi o continuïtat que es donen en els habitatges, les innovacions tecnològiques i les formes de vida, saber utilitzar els recursos, els aparells i les escenografies del Museu per a l’elaboració de conclusions relacionades amb els habitatges i les formes de vida al llarg del temps.
Competències bàsiques
- Interpretar l’entorn sociocultural proper, a partir dels coneixements adquirits i d’informacions bàsiques facilitades sobre canvis i continuïtats al llarg del temps
- Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones
Altres recursos i activitats relacionades
- La línia del temps. Treballar les etapes de la història a educació primària (el museu a l’aula)
- L’evolució de l’habitatge i les formes de vida al llarg del temps (en línia)
- Enlloc com a casa. Habitatge i formes de vida al llarg del temps(proposta didàctica per fer a l’aula)
Informació pràctica
Nivells recomanats: Cicles mitjà i superior d’educació primària
Durada: 1 hora i 30 minuts
Nombre d’alumnes per educador: 25 alumnes
Preu de l’activitat: 81 €
Informació i reserves: Tel. 93 225 42 44 | mhcvisites.cultura@gencat.cat
Material didàctic: Aquest recorregut no té cap material específic per treballar dins el Museu. L’educador proporciona tot allò necessari per a la correcta execució de l’activitat.