El Museu d’Història de Catalunya celebra el seu 25è aniversari amb èxit de públic i un servei de mediació cultural

El passat 27 i 28 de febrer es celebraren dues jornades de portes obertes per donar el tret de sortida de l’aniversari del Museu d’Història de Catalunya, que obria les portes per primer cop el 29 de febrer de 1996 als antics Magatzems Generals de Comerç, l’únic edifici conservat del vell port industrial de Barcelona. Culminava així un ambiciós projecte per dotar el país d’un espai destinat a conservar, exposar i difondre la història i la cultura catalanes com a patrimoni col·lectiu.

El cap de setmana va transcórrer amb normalitat i sota les mesures de vigilància i seguretat necessàries, com la delimitació d’aforament, el control de seguretat als accessos, l’ús de gel hidroalcohòlic i mascareta, la distància de seguretat i tasques permanents de neteja i desinfecció. L’afluència de públic va ser molt bona durant les dues jornades i en especial dissabte a la tarda. Prop de 1200 persones van acostar-se al llarg del cap de setmana per visitar l’exposició permanent, La memòria d’un país, i conèixer la nova sala dedicada al segle XVIII que el Museu ha preparat en el marc de la reforma dels espais expositius de la tercera planta. Els perfils del públic van ser ben diversos: preferentment familiar el dissabte al matí, adult el dissabte a la tarda i diumenge s’hi trobaren joves, públic familiar i gent gran.

Servei de mediació cultural

Amb motiu de la celebració, el Museu va posar a disposició del públic un servei de mediació cultural gratuït i continuat, ofert per un grup d’educadores i dirigit al públic general que acudeix a l’equipament de manera autònoma. El servei sorgeix de la necessitat del Museu de promoure noves vies de comunicació amb les persones que el visiten i de posar al seu abast els continguts de l’exposició permanent, i es materialitza en l’assessorament individualitzat i la possibilitat d’atendre tots els dubtes o comentaris que els usuaris desitgin expressar a la institució.

En definitiva, una nova estratègia de relació amb els públics que ajuda aprendre i gaudir dels continguts expositius i a entendre la pròpia institució com un espai compartit de reflexió. Això implica canviar la narració lineal per una altra de plural en què l’aportació del visitant és decisiva. El servei de mediació cultural s’adreçava a tots els públics, incloses les famílies amb nens i nenes que descobrien per primera vegada la història, a qui s’entregà un obsequi molt especial: la guia Puja al tren de la Història!, que els convidava a descobrir el Museu a partir de petits reptes i jocs.

Les educadores del servei parlen de l’èxit de l’activitat: van poder donar a conèixer en què consisteix la mediació, introduir elements concrets de l’exposició i atendre els dubtes dels visitants respecte a les peces i el discurs. També van anunciar que el museu farà mediacions cada primer diumenge de mes, coincidint amb el dia mensual de portes obertes. Les intervencions es van centrar en el funcionament i context dels interactius presents a l’exposició (sínia, arc de mig punt, màquina de vapor...) i espais concrets com la prehistòria i la casa de bronze, la casa pagesa medieval i el cavaller, el vídeo del tramvia i la cuina dels anys 30. La gran descoberta va ser el nou interactiu de l’alimentació del segle XVIII, que amb el diàleg atreia molta gent i donava peu a contextualitzar l’època.

Les jornades de portes obertes amb motiu del 25è aniversari del Museu d’Història de Catalunya van concloure amb la visita de la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, diumenge al migdia. Va ser rebuda per la directora de l’equipament, Margarida Sala, qui l’acompanyà en una visita guiada a les instal·lacions i a l’exposició permanent.

© MHC (Pepo Segura)

© MHC (Pepo Segura)

© MHC (Pepo Segura)

© MHC (Pepo Segura)

© MHC (Pepo Segura)

© MHC (Pepo Segura)