Rastres Sonors. Nou projecte d’Investigació de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya

La XMEC es va crear el 2008 com una de les sis xarxes definides per la seva afinitat temàtica, en què s’estructura el Sistema de Museus de Catalunya. 

Actualment, està integrada pels museus Can Quintana. Museu de la Mediterrània (Torroella de Montgrí), Ecomuseu de les Valls d’Àneu (Esterri d’Àneu), Museu Comarcal de la Conca de Barberà (Montblanc), Museu de la Pesca (Palamós), Museu de la Vida Rural (L’Espluga de Francolí), Museu de les Terres de l’Ebre (Amposta), Musèu dera Val d’Aran (Vielha), Museu d’Història de Catalunya (Barcelona), Museu d’Història de la Immigració de Catalunya (Sant Adrià de Besòs), Museu Etnogràfic de Ripoll (Ripoll), Museu Etnològic del Montseny (Arbúcies), Museu Etnològic i de Cultures del Món (Barcelona) i Vinseum. Museu de les Cultures del Vi de Catalunya (Vilafranca).

Tots aquests museus comparteixen un patrimoni etnològic material i immaterial de caràcter identitari que ens ofereix una mirada nacional des de la diversitat d'espais i la suma de territoris.

El treball conjunt de la Xarxa de Museus d'Etnologia de Catalunya promou la creació i difusió d'històries que parlen de les persones en temps present i de la seva connexió a un territori particular i és dins d'aquest objectiu que s’emmarca el treball d'investigació que ara presentem.

Rastres sonors

Nou projecte d'investigació de la Xarxa de Museus d'Etnologia de Catalunya

Hi ha molts tipus d’estris sonors, n’hi ha que serveixen per fer música o n’hi ha en què prima la seva funció d’avís, de joc o de creença. Aquests objectes poden ser admirats com a tals, però per sobre de tot, són eines al servei d’un acte sonor, d’una activitat musical. Les persones, en comunitat, hem utilitzat instruments de tota mena, tant en el món rural com urbà. Moltes formes d’instruments s’han basat en materials efímers, d’auto-construcció i amb una transmissió oral per tal d’aprendre els principis sonors que provoquen que un tronc, una canya o una fulla sonin. Però també hem creat autèntiques sofisticacions, instruments elaborats per grans artesans o fàbriques que han permès la comercialització d’instruments que s’exporten, s’importen i que cada persona i cultura els fa seu. Els instruments de música són els rastres d’una activitat.

Amb aquest investigació posem la mirada en les activitats sonores del territori català a partir dels estris sonors que es conserven en els diferents museus de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya i, a partir d’aquests objectes volem descobrir les relacions que han tingut amb les persones i les diferents activitats humanes de d’una mirada pròpia al que es coneix com a etnorganologia, vessant de l’etnomusicologia que estudia els instruments de música.

La direcció del projecte és a càrrec d’Anaís Falcó Ibàñez, doctora en musicologia per la UAB i entomusicòloga titulada a l’ESMUC. És músic especialista en músiques tradicionals de Catalunya, centrada en el violí, la veu, el ball i la cançó improvisada.

El projecte finalitzarà amb la producció d'una exposició itinerant que permetrà difondre per tota Catalunya els resultats de la recerca i l'exhibició de les peces sonores que es conserven en els diferents museus de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya.