L'escultor.

L'escultor.

Categoria:

Art

Número de registre:

MHC7162

Nom de l'objecte:

dibuix (obra visual)

Títol:

L'escultor.

Autoria:

Datació:

1939

Dimensions:

Dimensions: 21,2 x 13,4 cm

Material:

Història de l’objecte:

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre els anys 1937 i 1941, per l'artista Josep Subirats i Samora. Aquestes obres esdevenen un testimoni del seu pas per l'exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d'Espanya.

Tema:

Descripció:

Conjunt de dibuixos en tinta sobre paper, de Josep Subirats i Samora. 10 10A l'anvers de l'obra, hi ha representat un home –possiblement un escultor-, en diferents esbossos i posats. En un d'ells, està assegut davant una escultura que representa el bust d'un individu amb barba i una corona. L'home vesteix gavardina, on du un martell a la butxaca del darrere, i una boina al cap. 10 10Pel que fa al revers, l'artista va utilitzar-lo per fer alguns esbossos d'un Soldat en postura distesa fent guàrdia, sense fisonomia a la cara i duent l'uniforme de combat francès amb un fusell recolzat a l'esquena. 10 10 10 10El camp de Barcarès fou el primer destí de Josep Subirats a l'exili, entre febrer i octubre de 1939. El camp fou construït a la costa rossellonesa, a la vora del poble del Barcarès, en una zona de la platja prop del llogaret dels pescadors. S'hi construïren 25 illots de 25 barraques de fusta per a poder acollir a cada una fins a 70 persones, esdevenint una veritable ciutat de fusta enmig de les dunes de la platja. 10 10Allí, dins la vida pròpia d'un camp de refugiats, Subirats dedicarà part del seu temps a donar un cop de mà a l'hospital improvisat de camp, realitzant pancartes, cartells, rètols i plànols, que li serviria per beneficiar-se de millors condicions d'internament. Això li va permetre poder dedicar-se al dibuix i la pintura, activitats que li permetrien mantenir una certa distància amb la realitat de la vida al camp. Així, a poc a poc es situà en l'òrbita dels artistes del camp, abandonant progressivament el seu pudor i animadversió a mostrar les seves obres i obrint-se a les diferents activitats artístiques que organitzaven, tot buscant aconseguir els contactes que li permetessin sortir d'aquella situació.