Estudi de rostres d'home (Cienfuegos).

Estudi de rostres d'home (Cienfuegos).

Categoria:

Art

Número de registre:

MHC6730

Nom de l'objecte:

dibuix (obra visual)

Títol:

Estudi de rostres d'home (Cienfuegos).

Autoria:

Datació:

1939 - 1940

Dimensions:

Dimensions: 17,2 x 13,8 cm

Material:

Història de l’objecte:

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre els anys 1937 i 1941, per l'artista Josep Subirats i Samora. Aquestes obres esdevenen un testimoni del seu pas per l'exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d'Espanya.

Tema:

Descripció:

Dibuix a llapis sobre paper, obra de Josep Subirats durant el seu internament camp de refugiats del Barcarès. 10 10A l'anvers, hi ha dibuixats diversos estudis preparatoris de retrat de la fisonomia d'un individu conegut pel nom de "Cienfuegos", personatge que en un altre dels seus estudis de retrat ens diu que s'anomenava Bernaldo de Quiros, i fou cap de serveis de la 37a Divisió. Ara bé, molt probablement Subirats s'equivocà en inscriure la unitat militar d'on proveïa aquest home, ja que la 37a divisió estava situada al Front d'Extremadura, i és pràcticament impossible que soldats provinents d'aquesta divisió arribessin a la frontera francesa. Al mateix temps, potser Subirats es referia a la 37 Brigada Mixta, que sí que va travessar la frontera amb la desfeta de Catalunya. 10 10En el revers, hi ha un conjunt molt divers d'estudis i esbossos de diferents personatges, realitzats de forma ràpida i simple en els seus traços. Així, es dibuixen algunes parts anatòmiques de forma independent, com un comerciant del camp amb la seva paradeta recolzada al pit, així com diversos gargots. 10 10Durant la seva estança als camps de refugiats, Subirats retratà en molts cops personatges concrets o anònims, com el d'aquest conjunt de dibuixos de l'anvers. D'estil realista i sense concessions, els seus dibuixos representen una descripció de la realitat crua i difícil, no solament pel que representen, sinó també pel seu estil, nerviós però precís, alhora que naturalista i revelador de dimensions col·lectives.