Dibuix preparatori del concert al camp.

Dibuix preparatori del concert al camp.

Categoria:

Art

Número de registre:

MHC7189

Nom de l'objecte:

dibuix (obra visual)

Títol:

Dibuix preparatori del concert al camp.

Autoria:

Datació:

1939

Dimensions:

Dimensions: 21 x 27 cm

Material:

Història de l’objecte:

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre els anys 1937 i 1941, per l'artista Josep Subirats i Samora. Aquestes obres esdevenen un testimoni del seu pas per l'exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d'Espanya.

Tema:

Descripció:

Conjunt de dibuixos en aquarel·la blava sobre paper, obra de Josep Subirats i Samora, durant la seva reclusió en el camp de refugiats de Barcarès. 10 10A l'anvers de l'obra, hi ha representada una escena on cinc homes –d'esquena a l'espectador- seuen a la sorra, sota una pèrgola i miren a l'horitzó. Possiblement, es tractava del moment en el qual s'estava preparant un concert de música a l'aire lliure, a dins del camp. La perspectiva del dibuix situa a l'espectador al darrere i, en el fons, podem veure esbossat a llapis, un barracó del camp. 10 10En el revers, hi ha representats dos individus d'esquenes. Un d'ells ferit de guerra, porta crosses i ha perdut la cama dreta a partir del genoll. Vesteix amb samarreta sense mànigues i pantalons foscos cordats amb tirants. L'altre està amb els braços plegats, al seu costat, i porta una samarreta sense mànigues i pantalons curts. Tanmateix, en el marge lateral dret i el marge inferior esquerre, hi ha la signatura de l'artista, i la inscripció referent al lloc i l'any en què fou realitzat el dibuix. 10 10 10 10Els concerts musicals al camp eren uns dels grans esdeveniments de la vida al camp de refugiats, i servien per fugir, encara que fos temporalment, de la vida diària del camp, com a lloc de retrobament de coneguts i d'esbarjo. Referent a la qüestió dels concerts, Subirats ens comenta que la banda de música del Quinto Regimiento oferí diversos concerts fins al maig-juny 1939, quan decidiren marxar a l'exili a Mèxic a bord del Sinaïa. En aquests concerts, el seu director, Rafael Oropesa, feia interpretar als seus músics temes com "El Danubi Blau" de Strauss, serenates de Schubert, així com temes republicans en melodies de pasdobles, o fins i tot temes compostos en honor a la vida al camp de refugiats.