Activitats educatives

El Consell de les Persones Sàvies

El Consell de les Persones Sàvies

El Consell de les Persones Sàvies, és una activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones voluntàries del Museu, que es va iniciar en el curs escolar 1999-2000.

Quins continguts estructuren l’activitat?

Les temàtiques del Consell de les Persones Sàvies comprenen el temps històric del passat segle XX, des de la dècada dels anys cinquanta fins a finals del segle XX. Són el període històric de la dictadura franquista, el restabliment de la democràcia i l’evolució de la societat els darrers anys del segle XX i la primera vintena del segle XXI. Les temàtiques que tractarem seran: les famílies, les condicions de treball, les condicions de vida, les tradicions culturals i les lluites o reivindicacions socials, culturals i polítiques que han viscut.

Com és la dinàmica de l’activitat?

En cada sessió hi participaran quatre membres del Consell de les Persones Sàvies. Seguidament el director de la sessió, reparteix entre l’alumnat, les targetes (unes 16) amb fragments de les històries de vida de les persones assistents.

Entrem ja en la part temàtica de la sessió. Cada persona del Consell fa una breu presentació personal. El director de la sessió demana a un alumne, que té una targeta amb un fragment d’història de vida, que la llegeixi en veu alta i clara per a tot el grup. Se li pregunta al lector de la targeta de qui pensa què és aquest fragment de vida. S’identifica a la persona del Consell propietària d’aquest fragment de vida i es passa a ampliar i a contextualitzar. Acabada l’explicació, es demana a un altre alumne, que llegeixi la seva targeta, i així successivament fins que s’han llegit i explicat i contextualitzat les 16 targetes amb històries de vida, que puguin donar a peu a parlar de com es vivia sota una dictadura. També durant la sessió s’utilitzaran documents o fotos de les persones assistents.

Els últims deu minuts de la sessió, es dedicaran perquè els alumnes puguin fer  altres preguntes als membres del Consell de les Persones Sàvies, per introduir altres temes del passat com del present que no s’hagin tocat durant la sessió.

Què aprendrem?

És una activitat d’intercanvi entre l’experiència d’un grup de gent gran, col·laboradors del museu, i els dubtes i els interrogants que els estudiants vulguin plantejar sobre el període històric comprès entre el franquisme i els darrers anys del segle XX. Amb la voluntat de facilitar el diàleg entre dues generacions, contrastant experiències i punts de vista, a la vegada que fan una mirada diferent a la història més recent a través de les vivències que expliquen els membres del Consell.

Competències bàsiques:

  • Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i les continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat on vivim.
  • Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts primàries per interpretar el passat.
  • Valorar el sistema democràtic partint del coneixement dels sistemes polítics per esdevenir futurs ciutadans crítics.
  • Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones

Informació pràctica 

Nivells recomanats: Cicle superior d'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat

Durada de la sessió per Educació Primària: 1h i 30 minuts.

Durada de la sessió per ESO i Batxillerat: 2 hores

Nombre d’alumnes per sessió: 25 alumnes

Lloc de les sessions: Museu d'Història de Catalunya

Preu de l’activitat: Gratuït

Calendari: de febrer a juny de 2021

Informació i reserves: Tel. 93 225 47 00 | fcardona@gencat.cat

Descarrega't el guió del professor: