Activitats educatives

El Consell de les Persones Sàvies

El Consell de les Persones Sàvies

El Consell de les persones (s)àvies, és una activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones voluntàries del Museu, que es va iniciar en el curs escolar 1999-2000.

Quins continguts estructuren l’activitat?

Les temàtiques del Consell de les persones (s)àvies comprenen el temps històric del passat segle XX, des de la dècada dels anys quaranta i cinquanta fins a finals del segle XX. Són el període històric de la dictadura franquista, el restabliment de la democràcia i l’evolució de la societat els darrers anys del segle XX i la primera vintena del segle XXI. Les temàtiques que tractarem seran: les famílies, les condicions de treball, les condicions de vida, les tradicions culturals i les lluites o reivindicacions socials, sindicals, culturals i polítiques i també la lluita antifranquista que han viscut.

Com és la dinàmica de l’activitat?

En cada sessió hi participaran quatre membres del Consell de les persones (s)àvies, que ens transmetran el seu testimoni a través d’anècdotes i records personals.

L’activitat s’estructura en quatre parts:

  • Presentació de l’activitat del Consell de les persones (s)àvies i visionat d’un breu vídeo de presentació de cadascuna de les quatre persones que participen en la sessió.
  • En una segona part, amb la col·laboració de l’alumnat, es presenten vuit experiències de vida sense identificar-ne el protagonista, per tal d’establir un joc amb els nois i noies que l’hauran de reconèixer. Una vegada identificat, s’amplia l’anècdota posant-la en el context de l’època i s’estableix un diàleg per comparar present i passat.
  • La tercera part serà obrir la caixa de fusta amb vuit objectes que expliquen històries dels i les voluntàries i, per extensió, de l’època. L’alumnat haurà d’interpretar la font i identificar-ne el propietari.

A continuació es convida als alumnes a fer ús de les xarxes socials per compartir els objectes i la pròpia experiència respecte al que s’ha tractat. A través del hashtag #ConsellMHC, els nois i les noies ho compartiran amb l’Instagram de @mhistoriacat. Les impressions quedaran recollides al Wakelet del museu

  • La quarta part de la sessió es destina per a poder respondre a alguna pregunta o tema que hagi pogut quedar sense resposta. També es poden repassar els punts forts tractats durant el Consell.
Què aprendrem?

És una activitat d’intercanvi entre l’experiència d’un grup de gent gran, col·laboradors del museu, i els dubtes i els interrogants que els estudiants vulguin plantejar sobre el període històric comprès entre el franquisme i els darrers anys del segle XX. Amb la voluntat de facilitar el diàleg entre dues generacions, contrastant experiències i punts de vista, a la vegada que fan una mirada diferent a la història més recent a través de les vivències que expliquen els membres del Consell.

Competències bàsiques:
  • Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i les continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat on vivim.
  • Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts primàries per interpretar el passat.
  • Valorar el sistema democràtic partint del coneixement dels sistemes polítics per esdevenir futurs ciutadans crítics.
  • Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones

Informació pràctica 

Nivells recomanats: Cicle superior d'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat

Durada de la sessió per Educació Primària: 2 hores.

Durada de la sessió per ESO i Batxillerat: 2 hores

Nombre d’alumnes per sessió: 25 alumnes

Lloc de les sessions: Museu d'Història de Catalunya

Preu de l’activitat: Gratuït

Informació i reserves: Tel. 93 225 47 00 | fcardona@gencat.cat

Descarrega't el guió del professor: