Activitats educatives

Viure i morir a la Guerra Civil espanyola, 1936-1939

Viure i morir a la Guerra Civil espanyola, 1936-1939

Amb aquest taller didàctic volem aconseguir que l’alumnat s'acosti a les vivències de les persones que van viure la Guerra Civil.

A partir de la recerca i la consulta de fonts, els alumnes descobreixen quatre històries de vida: el soldat del front, el voluntari i mestre mobilitzat, la dona treballadora i la jove minyona a la reraguarda.

Quins continguts estructuren l’activitat?

El taller s’endinsa en un període històric molt concret a través dels testimonis de quatre persones reals. Els principals continguts que estructuren l’activitat són les causes de la Guerra Civil espanyola (1936-1939); les característiques de la vida quotidiana durant la Guerra Civil a la rereguarda i al front; la violència interna, els aspectes militars de la guerra i les conseqüències ideològiques i polítiques de la victòria franquista.

Com és la dinàmica de l’activitat?

Aquesta activitat es fonamenta en el treball a l’espai didàctic del Museu, l'anomenat Taller de l’Historiador, i en una posada en comú a les sales del Museu. El taller s’estructura a partir de la investigació feta entorn els quatre protagonistes per part de quatre equips de treball cooperatiu. En ells, els alumnes analitzen les causes i viuen les conseqüències i les implicacions complexes del fet de la guerra. Cada personatge és caracteritzat per una sèrie d’atributs, exponents de diferents aspectes de la vida quotidiana a la reraguarda i al front.

Què aprendrem?

A partir de la dinàmica participativa que planteja l’activitat i de la intervenció de l’educador del Museu els alumnes aprenen a incorporar elements de la quotidianitat i de les mentalitats durant la guerra (rereguarda i front) com a mitjà de reconstrucció del passat; i reviure empàticament situacions de la rereguarda i del front que faciliten la comprensió dels principals problemes de la Guerra Civil espanyola.

Competències bàsiques

  • Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat històrica
  • Plantejar-se preguntes i hipòtesis sobre un fet o fenomen històric i seleccionar i analitzar diferents fonts per interpretar el passat
  • Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric

Informació pràctica 

Nivell recomanat: Segon cicle ESO i Batxillerat

Durada: 2 hores

Nombre d’alumnes per educador: 25 alumnes

Preu de l’activitat: 97 €

Informació i reserves: Tel. 93 225 42 44 | mhcvisites.cultura@gencat.cat