Amb aquest taller didàctic volem aconseguir que l’alumnat s'acosti a les vivències de les persones que van viure la Guerra Civil.
A partir de la recerca i la consulta de fonts, els alumnes descobreixen quatre històries de vida: el soldat del front, el voluntari i mestre mobilitzat, la dona treballadora i la jove minyona a la reraguarda.
Quins continguts estructuren l’activitat?
El taller s’endinsa en un període històric molt concret a través dels testimonis de quatre persones reals. Els principals continguts que estructuren l’activitat són les causes de la Guerra Civil espanyola (1936-1939); les característiques de la vida quotidiana durant la Guerra Civil a la rereguarda i al front; la violència interna, els aspectes militars de la guerra i les conseqüències ideològiques i polítiques de la victòria franquista.
Com és la dinàmica de l’activitat?
Aquesta activitat es fonamenta en el treball a l’espai didàctic del Museu, l'anomenat Taller de l’Historiador, i en una posada en comú a les sales del Museu. El taller s’estructura a partir de la investigació feta entorn els quatre protagonistes per part de quatre equips de treball cooperatiu. En ells, els alumnes analitzen les causes i viuen les conseqüències i les implicacions complexes del fet de la guerra. Cada personatge és caracteritzat per una sèrie d’atributs, exponents de diferents aspectes de la vida quotidiana a la reraguarda i al front.
Què aprendrem?
A partir de la dinàmica participativa que planteja l’activitat i de la intervenció de l’educador del Museu els alumnes aprenen a incorporar elements de la quotidianitat i de les mentalitats durant la guerra (rereguarda i front) com a mitjà de reconstrucció del passat; i reviure empàticament situacions de la rereguarda i del front que faciliten la comprensió dels principals problemes de la Guerra Civil espanyola.
Competències bàsiques
- Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat històrica
- Plantejar-se preguntes i hipòtesis sobre un fet o fenomen històric i seleccionar i analitzar diferents fonts per interpretar el passat
- Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric
Informació pràctica
Nivell recomanat: Segon cicle ESO i Batxillerat
Durada: 2 hores
Nombre d’alumnes per educador: 25 alumnes
Preu de l’activitat: 97 €
Informació i reserves: Tel. 93 225 42 44 | mhcvisites.cultura@gencat.cat