Automòbil SEAT 600

Al llarg dels anys seixanta l’Estat espanyol entra en la cultura de la motorització,  símbol del nou poder adquisitiu i de la dinamització econòmica.  Els vehicles utilitaris, motos i motocicletes es posen a l’abast d’un segment important de la població, entre ells, el Seat 600, fabricat a  Barcelona, esdevé, per les seves característiques i el seu preu, el primer vehicle d’ús massiu i l’instrument de la motorització.

La Societat Espanyola d’Automòbils de Turisme, creada l’any 1950 per l’Instituto Nacional de Industria (INI) fou l’autèntica protagonista de la socialització de l’automòbil. La factoria de la Zona Franca de Barcelona va fabricar el Seat 600, que durant els anys seixanta fou el líder indiscutible entre els automòbils utilitaris. Gràcies a aquest model i al 1400-C de luxe, entre el 1960 i el 1964, la SEAT va incrementar els índex de producció de cotxes de 100 a 244 i va passar a produir-ne de 32.235 a 76.171 unitats.

El Seat 600 va ser la versió espanyola del Fiat 600. El disseny va ser obra del prestigiós i conegut enginyer Dante Giacosa  i va ser presentat al públic per primera vegada al Saló de l'Automòbil de Ginebra de 1955. Quan va sortir al mercat costava 71.400 pessetes (65.000 més 6.400 d'impostos), uns 430 euros. La demanda va ser tan gran que calia esperar mesos per obtenir-lo; en el mes de març, tres mesos abans del llançament, ja hi havia 300 000 comandes realitzades. El 1958 la seva producció es multiplicà gairebé per cinc, al passar de gairebé 2.600 unitats a més de 12.000 unitats. Cal tenir present que el 1950 el parc automobilístic a Espanya era d'unes 100.000 unitats; és a dir, uns 3,1 vehicles por cada 1.000 habitants. Amb el temps es va convertir en un cotxe popular i posteriorment objecte de desig de col·leccionistes i aficionats als automòbils clàssics.

Tot i el temps que ha passat encara es veuen moltes unitats en funcionament i ja s'ha convertit en un clàssic cotitzat pels amants a l'automobilisme, en part degut a l'elogi dels seus usuaris i no es pot oblidar que va marcar tota una època.

Teresa Rodon Borràs. Conservadora del Museu d’Història de Catalunya 
L'automòbil SEAT 600, estacionat a l'exposició permanent del museu

L'automòbil SEAT 600, estacionat a l'exposició permanent del museu