Dibuix preparatori del concert al camp.

Dibuix preparatori del concert al camp.
Conjunt de dibuixos en aquarel·la sobre paper, en color blau. A l’anvers, veiem una escena que correspon al moment en què s’estava preparant un concert de música a l’aire lliure dins del camp. Així, podem veure un conjunt de cinc individus, possiblement part de l’orquestra, ajaguts sota una pèrgola. La perspectiva ens situa al darrere d'aquests. Al fons podem veure esbossat, a llapis, un barracó del camp. Al revers podem veure-hi dibuixats dos individus, donant l’esquena a l’artista. Un és un ferit de guerra, porta crosses i ha perdut la cama dreta a partir del genoll. Vesteix amb samarreta sense mànigues i pantalons foscos cordats amb tirants. L’altre està amb els braços plegats, al seu costat, i porta una samarreta sense mànigues i pantalons curts. Concerts musicals al camp eren uns dels grans esdeveniments de la vida concentratòria, i servien per fugir, encara que fos temporalment, de la vida diària del camp, com a lloc de retrobament de coneguts i d’esbarjo. Referent a la qüestió dels concerts, Subirats ens comenta que la banda de música del Quinto Regimiento oferí diversos concerts fins al maig-juny 1939, quan decidiren marxar a l’exili a Mèxic a bord del Sinaïa. En aquests concerts, el seu director, Rafael Oropesa, feia interpretar als seus músics temes com El Danubi Blau de Strauss, serenates de Schubert, així com temes republicans en melodies de pasdobles, o fins i tot temes compostos en honor a la vida al camp de refugiats.

Número de registre:

MHC7189

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Dibuix preparatori del concert al camp.

Data:

1939

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 21 x 27 cm
Material / Tècnica
paper / aquarel·la / Llapis
Inscripcions
Inscripció: MHC7189 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 39 (siglat anterior al registre definitiu del museu, inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: blanc (inscrit a l'anvers, a llapis)
Signatura: Subirat (Inscrit dos cops al revers, un per cada dibuix)
Inscripció: BARCARES (inscrit dos cops al revers, un per cada dibuix.)
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

Argelers de la Marenda

Conjunt de dibuixos en aquarel·la sobre paper, en color blau. A l’anvers, veiem una escena que correspon al moment en què s’estava preparant un concert de música a l’aire lliure dins del camp. Així, podem veure un conjunt de cinc individus, possiblement part de l’orquestra, ajaguts sota una pèrgola. La perspectiva ens situa al darrere d'aquests. Al fons podem veure esbossat, a llapis, un barracó del camp. Al revers podem veure-hi dibuixats dos individus, donant l’esquena a l’artista. Un és un ferit de guerra, porta crosses i ha perdut la cama dreta a partir del genoll. Vesteix amb samarreta sense mànigues i pantalons foscos cordats amb tirants. L’altre està amb els braços plegats, al seu costat, i porta una samarreta sense mànigues i pantalons curts. Concerts musicals al camp eren uns dels grans esdeveniments de la vida concentratòria, i servien per fugir, encara que fos temporalment, de la vida diària del camp, com a lloc de retrobament de coneguts i d’esbarjo. Referent a la qüestió dels concerts, Subirats ens comenta que la banda de música del Quinto Regimiento oferí diversos concerts fins al maig-juny 1939, quan decidiren marxar a l’exili a Mèxic a bord del Sinaïa. En aquests concerts, el seu director, Rafael Oropesa, feia interpretar als seus músics temes com El Danubi Blau de Strauss, serenates de Schubert, així com temes republicans en melodies de pasdobles, o fins i tot temes compostos en honor a la vida al camp de refugiats.