Natura morta en el marabú.

Natura morta en el marabú.
Dibuix en tinta negra sobre paper de 27 x 21 cm, obra de Josep Subirats. Hi veiem representat, a l’interior d’un marabú, tot d’estris, utillatge i objectes d’ús quotidià en el camp de concentració: ampolles, paelles, cantis, gots. Tots penats en una estructura circular de diferents pisos construïda al voltant de la pilona des d’on s’eleva la tenda. D’aquesta pilona, destaca el mecanisme per elevar-la, situat a la part inferior, i que segurament servia per muntar i desmuntar les tendes ràpidament. També podem veure alguns cordills interiors, col·locats a tall de penja-robes, així com una làmpada. Situat als afores de la ciutat de Perpinyà, aquesta zona de maniobres de l’exèrcit francès havia estat condicionada a principis de febrer de 1939 com una zona d’emmagatzematge de vehicles civils i militars que havien arribat a les terres rosselloneses amb la retirada fortuïta de l’exèrcit i civils republicans. L’acord de Bérard-Jordana, signat per França i l’Espanya franquista, convertiren aquest dipòsit en un taller de reparació de vehicles perquè aquests fossin restituïts a les autoritats espanyoles. Així, més de 600 refugiats s’encarregaren de reparar i condicionar els vehicles, estructurant un camp d’internament amb grans tendes (anomenats Marabouts) i barraques de fusta destinades a ser oficines administratives i de logística. Tot vigilat per soldats senegalesos de l’exèrcit colonial. Subirats sol·licità entrar a servir en aquest camp per ajudar a l’esforç bèl·lic francès, que havia iniciat la guerra contra l’alemanya nazi. Així, a mitjans de novembre de 1939 es traslladà al camp, i amb poc temps esdevindrà un home de confiança del doctor destinat a la seva infermeria. Això li obriria les portes a poder participar en diversos encàrrecs artístics, permetent-lo fugir de la vida diària de refugiat.

Número de registre:

MHC7183

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Natura morta en el marabú.

Data:

1940

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 27 x 21 cm
Material / Tècnica
paper / tinta
Inscripcions
Inscripció: MHC7183 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 33 (siglat anterior al registre definitiu del museu, inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: CHAMP DE MARS-40
Signatura: Subirats
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

Perpinyà

Dibuix en tinta negra sobre paper de 27 x 21 cm, obra de Josep Subirats. Hi veiem representat, a l’interior d’un marabú, tot d’estris, utillatge i objectes d’ús quotidià en el camp de concentració: ampolles, paelles, cantis, gots. Tots penats en una estructura circular de diferents pisos construïda al voltant de la pilona des d’on s’eleva la tenda. D’aquesta pilona, destaca el mecanisme per elevar-la, situat a la part inferior, i que segurament servia per muntar i desmuntar les tendes ràpidament. També podem veure alguns cordills interiors, col·locats a tall de penja-robes, així com una làmpada. Situat als afores de la ciutat de Perpinyà, aquesta zona de maniobres de l’exèrcit francès havia estat condicionada a principis de febrer de 1939 com una zona d’emmagatzematge de vehicles civils i militars que havien arribat a les terres rosselloneses amb la retirada fortuïta de l’exèrcit i civils republicans. L’acord de Bérard-Jordana, signat per França i l’Espanya franquista, convertiren aquest dipòsit en un taller de reparació de vehicles perquè aquests fossin restituïts a les autoritats espanyoles. Així, més de 600 refugiats s’encarregaren de reparar i condicionar els vehicles, estructurant un camp d’internament amb grans tendes (anomenats Marabouts) i barraques de fusta destinades a ser oficines administratives i de logística. Tot vigilat per soldats senegalesos de l’exèrcit colonial. Subirats sol·licità entrar a servir en aquest camp per ajudar a l’esforç bèl·lic francès, que havia iniciat la guerra contra l’alemanya nazi. Així, a mitjans de novembre de 1939 es traslladà al camp, i amb poc temps esdevindrà un home de confiança del doctor destinat a la seva infermeria. Això li obriria les portes a poder participar en diversos encàrrecs artístics, permetent-lo fugir de la vida diària de refugiat.